تجربیات مدون آموزشی
کلیه مقالات در قالب ورد قابل ویرایش میباشند.جهت با کیفیت تر نشان دادن مطالب سایت از ورد 2010 به بالا استفاده کنید

روش تدریس مشارکتی

روش تدریس مشارکتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل:ورد قابل ویرایش

تعداد صفحه:80

قیمت: 2 هزار تومان

دانلود و خرید به صورت آنلاین

 

 

مقدمه
هدف تدريس افزايش توانايي يادگيري است. تدريس خوب به معناي كمك به خوب ياد گرفتن شاگردان است .معلمان موفق تنها ارائه دهندگان دانش نيستند بلكه آنان به شاگردان خود نحوه استفاده موثر از آنها را ياد مي دهند. يكي از روشهاي متداول تدريس سخنراني و توضيح مي باشد.
جنبه هاي مثبت روش سخنراني
1ـ معلم ميتواند مطلب را به صورت هاي مختلف بيان كند و موضوع را به دانش آموزان بفهماند.
2ـمعلم ميتواند جاي كمبود مطالب بعضي از كتابها را پر كند.
3ـ ميتوان در مدت زمان نسبتا"كوتاهي اطلاعات جامعي در اختيار يادگيرندگان قرار داد.
4ـ جنبه اقتصادي دارد,ارزان است.
جنبه هاي منفي روش سخنراني
1ـ وقتي اكثر مردم باسوادند و به انواع كتابها دسترسي دارند اين شيوه ضرورتي ندارد.
2ـ اگر توجه فرد از بخشي از سخنراني سلب شود ادراك آن بخش و بخشهاي مربوطه به آن نيز از دست مي رود.
3ـ دانش آموز در اين روش فعال نيست, حوصله اش سر مي رود, خلاقيتش پرورش نمي يابد و صرفا" به صورت گيرنده اطلاعات در مي آيند.
در اين روش دانش آموزان در گروههاي دو نفره يا بيشتر كار مي كنند,به يكديگر آموزش مي دهند و از پاداشهاي مشترك بر خوردار مي شوند.

تكليف فراگيران در اين روش
1ـ آموختن مطالب آموزشي.
2ـ اطمينان داشتن از اينكه اعضاي گروه مواد آموزشي را آموختند.
تركيب اعضا در گروه
در كلاس با ساختار همكاري گروههاي كوچك بايد ناهمگن باشند.از يك فرد قوي ,يك فرد متوسط ويك فرد ضعيف از نظر سطح توانايي علمي تشكيل مي شود .
نقاط قوت يادگيري مشاركتي
1ـ در يادگيري مشاركتي ,احساس يكپارچگي در گروه توان مثبتي را ايجاد مي كند.
2ـ اعضاي گروههاي مشاركت از يكديگر مي آموزند.
3ـ احساسات مثبت نسبت به يكديگر را افزايش مي دهد.
4ـ نگرش هاي مثبت نسبت به افراد ديگر فراهم مي آورد.
5ـ عزت نفس را مي افزايد.
6ـ مردم در ذات خوداهل مشاركت هستند و سركوب مشاركت ,شاگردان را از يكديگر دور و آنان را از بعد مهم شايستگي خود محروم مي سازند.
روابط بين فردي در روش تدريس مشاركتي
هرگاه يكي از فراگيران به موفقيت دسترسي پيدا كند تا‌‌ثير متفاوت بر انگيزه پيشرفت ديگر رقبا خواهد گذاشت يا سعي مي كند عملكرد بهتري از ديگر همسالان داشته باشد و يا هيچگونه سعي و تلاشي نمي كند چون مي خواهد جواب سريعتر و دقيقتر بدهد با همكلاسان خود مشورت مني كند و اگر هم كمك بخواهد از معلم خود مي گيرد .وقتي جو رقابتي در كلاس حاكم است اغلب فراگيران شرايط رواني حضور در يك مسابقه را تجربه مي كنند فراگيران مستقل از همكلاسيهاي خود عمل مي كند و بي توجه به ديگرانند و تنها بر كار خود تمركز دارند .
در روش تدريسي مشاركتي دستيابي به هدف موجب تاثير مثبت بر روابط بين همكلاسيها مي شود.

انواع روشهاي يادگيري مشاركتي
1ـ روش گروههاي پيشرفت تيمي دانش آموزان
دانش آموزان به گروههاي 4 نفره تقسيم مي شوند پس از ارائه درس توسط معلم به منظور حصول اطمينان از يادگيري تك تك اعضاي دانش آموزان به فعاليتهاي گروهي مي پردازند .در پايان تمامي دانش آموزان بايد در آزمونهاي انفرادي كه نمي توانند در آنها به يادگيري كمك كنند شركت نمايند.
2ـ روش جيك سا
فراگيران در گروههاي 4 يا 5 نفره تقسيم مي شوند.
چرخه زير بايد اجرا شود:
1ـ مجموعه اي از مواد آموزشي بين گروهها توزيع مي شود,هر مجموعه به تعداد اعضاي گروه تقسيم مي شود ,به هر عضو يك بخش تعلق مي گيرد.
2ـ فراگيران بايستي بخشي را كه در اختيارشا ن قرار گرفته است به صورت انفرادي آموخته و در آن تبحر كافي بدست آورند .سپس براي چگونگي تدريس آن بخش به ديگر اعضاي گروه برنامه ريزي كنند

3ـ روش تدريس بر اساس همكاري
گروهها دو عضوي هستند. فراگيران دو قسمت از مطالب لآموزشي خود را با توجه به راهنمايي معلم موخوانند . سپس يكي از اعضا نقش معلم را به عهده مي گيرد و آنچه را كه فرا گرفته بود به عضو ديگر گروه ياد مي دهد. عضو فراگيرنده بايستي در طول اين كنش متقابل با پرسيدن سئوال و در خواست توضيح بيشتر در مواردي كه ابهام وجود دارد, در يادگيري بهتر درس تلاش كند. سپس اعضا نقشهاي خود را عوض مي كنند و.... و فراگيرنده معلم مي شود تا بخش ديگر از درس را كه مطالعه كرده بود به هم گروهش ياد مي دهد.
4ـ روش آموزش رهنمودي
آموزش با توضيحات روشن كننده و مبسوط معلم در مورد مهارتها, فرايندها, الگوها و مثالهاي جديد آغاز مي شود. فراگيرا در گروههاي يادگيري, با 4 يا 5 نفر عضو روي تكاليفي كه به وسيله معلم در مورد موضوع در س تعيين شده است با هم همكاري مي كنند. اعضاي گروه ناهمگن هستند محتواي فعاليتهايي كه گروه بر اساس آن همكاري مي كنند شامل حل مسائل و تمرينها, يصورت انفرادي تصحيح تمرينهاي همديگر در گروه , تعيين تمرينهاي اضافي بره همديگر, بحث در مورد پاسخها و دستيابي به نتيجه مشترك مي باشد.
ارزشيابي انفرادي , ميزان يادگيري مطالب آموزشي به طور انفرادي آزمون مي شود.
ارائه بازخورد متناسب با پيشرفت گروه: نمرات فراگيران آزمون انفرادي مدرك مرجع كه همه اعضا در كسب موفقيت در آن شانس مساوي دارند, با نمرات گروهي آنها جمع مي شود. گروهي كه امتيازات بالاتري كسب كرده باشند مورد تشويق قرار مي گيرد. گروه تنها زماني شانس موفقيت دارد كه هر عضو گروه بر مطالب و اطلاعات جديد تدريس شده مسلط شود.
مزاياي روش رهنمودي
در اين روش هم مزاياي روش سخنراني و توضيح استفاده مي كنيم و هم از مزاياي تدريس به شيوه مشاركتي, معلم ابتدا توضيح مي دهد و كار تمرين و تكرار به گروه واگذار مي شود.
پيامدهاي آموزش گروهي
1ـ مسئوليت پذيري فردي
2ـ عزت نفس
3ـ روابط ميان گروهي
4ـ تمايل دانش آموزان به مدرسه , احساس تسلط دانش آموز بر سرنوشت خويش در مدرسه, مشاركت و نوعدوستي .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
tadres_279618_3150.zip381.8k





چالش ها،بهروری و چشم انداز های آموزش و پرورش

چالش ها،بهروری و چشم انداز های آموزش و پرورش                         نوع فایل:ورد قابل ویرایش تعداد صفحه:55 قیمت: 2 هزار تومان دانلود و خرید به صورت آنلاین     چکیده مديريت سازمان ها، همانند هر پديده اي داراي ماهيتي پويا هستند. ميزان پويايي مديريت سازمان، بسته به مجموعه اقدامات عملي و كنش هاي فكري مديران است. براي برون رفت از چالش هايي كه سازمان ها با آن روبه رو هس ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,000 تومان

تاثير دين باوري در زندگي فردي و اجتماعي

تاثير دين باوري در زندگي فردي و اجتماعي                           نوع فایل:ورد قابل ویرایش تعداد صفحه:44 قیمت:2 هزار تومان دانلود و خرید به صورت آنلاین   چکيده: دين به عنوان مقوله‌ايي در زندگي انسان در تمامي شئون و روزنه‌هاي وجودي او اثر مي‌گذارد و انسان نيز از آن متاثر مي‌گردد. اين تاثير و تاثر هم در جنبه هاي فردي انسان است وهم در جنبه&zw ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,000 تومان

بررسی نیما و شعر نیمایی

بررسی نیما و شعر نیمایی                       نوع فایل:ور د قابل ویرایش تعداد صفحه:51 قیمت: 2 هزار تومان دانلود و خرید به صورت آنلاین   مقدمه شعر یکی از کهن ترین گونه‌های ادبی و شاخه‌ای از هنر می‌باشد. شعر یک گونه ادبی است که در آن از زیبایی‌های سطح و فرم زبان، بیان هنری احساسات و تکنیک‌های خاص بهره گرفته می‌شود. آثار ادبی ر ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,000 تومان

دانلود آرشیو مقالات رشته روانشناسی با فرمت word

دانلود آرشیو مقالات رشته روانشناسی با فرمت word               تنها به مدت محدود این پکیج شامل آرشیو مقالات رشته روانشناسی و علوم تربیتی با فرمت word بوده که طی سالها توسط فروشگاه دوک فایل جمع آوری شده است. فهرست کامل این بسته در زیر آمده :   اخـلاق کودکان اخلاق همسرداری آرامش ذهنی ارزش گذشت آزمون ها در روانشناسی کار آزمونهای روانی اسباب بازی و کودکان استرس و اضطراب اضطراب چیست افسردگی انگیز ...

توضیحات بیشتر - دانلود 12,000 تومان